Tuesday, September 14, 2010

Apa Selepas Ramadhan?



الله أكبر , الله أكبر , الله أكبر ولله الحمد


Alhamdulillah, kita telah berjaya melalui bulan Ramadhan tahun ini, semoga setiap amalan kita diterima Allah S.W.T dan dijadikan pemberat amal di akhirat nanti. Kita panjatkan doa supaya tidak tergolong dalam golongan yang rugi kerana tidak diampunkan dosa walaupun telah menjalani bulan Ramadhan sebagaimana yang telah diungkapkan dalam hadis baginda Nabi Muhammad s.a.w :


خاب وخسر من ادرك رمضان ولم يغفر له
Rugi dan celakalah sesiapa yang menemui Ramadhan tetapi tidak diampuni dosanya”





Sahabat-sahabat yang dikasihi Allah S.W.T, Ramadhan meninggalkan kita tanpa ada jaminan adakah kita akan bertemu Ramadhan pada tahun hadapan. Para salafussoleh terdahulu menangisi pemergian Ramadhan dan selalu memperbanyakkan doa supaya dipertemukan semula dengan Ramadhan yang seterusnya.


اللَّهُمَّ بَلِّغْنَا رَمَضَانَ، وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ وَرَمَضَانَ وَرَمَضَانَ

Persoalannya, bagaimana seharusnya kita menghadapi bulan-bulan yang mendatang. Hadirnya Ramadhan sebagai madrasah, mendidik jiwa agar lebih bertaqwa, menekan gelojak nafsu agar tidak bermaharajalela, melatih diri melazimi tilawah Al-quran, tidak berkata yang sia-sia dan memotivasikan semangat mencari redha Allah S.W.T. Kita dapat lihat di kala Ramadhan tiba, manusia berduyun-duyun memenuhi masjid, beriktikaf, bertilawah, bertarawikh, bertahajjud dan seribu macam lagi kebaikan. Semuanya berebut-rebut mendapatkan peluang di dalam bulan Ramadhan. Namun selepas perginya Ramadhan , hilanglah segala ruh kebaikan bersamanya. Ini bukanlah apa sebenarnya yang diingini daripada madrasah Ramadhan.

‘ Rabbani Laisa Ramadhani ’

Apa yang ingin dilahirkan melalui madrasah Ramadhan adalah insan-insan yang mempunyai jiwa rabbani dan bukan sekadar memiliki semangat Ramadhani. Apa yang diingini adalah menjadi hamba Allah S.W.T yang melakukan amal kebaikan dalam tujuan mencari redhaNya dan bukan sekadar mengejar ganjaran pahala. Hamba yang sebeginilah yang menjadikan Ramadhan sebagai batu loncatan dan pembakar semagat untuk terus mempertingkatkan amal dan bukan sekadar menjadikannya satu-satunya bulan untuk berbuat kebaikan. Segalanya kembali kepada niat kita di awal Ramadhan dahulu. Jika niat itu bersih semata-mata mengharapkan redha Allah S.W.T, insyaAllah, rasa taqwa itu akan berterusan walaupun Ramadhan itu sudah pergi.


Eidul Fitri yang bermakna


Dari Abu Umamah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, “Barang siapa yang melaksanakan qiamullail pada dua malam Eid (Idul Fitri dan Adha), dengan ikhlas kerana Allah S.W.T, maka hatinya tidak akan pernah mati di hari matinya hati-hati manusia. (HR. Ibnu Majah).

Eidul Fitri, atau hari raya merupakan satu hari yang amat bermakna dalam hidup seorang muslim kerana hari ini telah menggantikan segala jenis perayaan pada zaman jahiliyyah dahulu. Rasulullah s.a.w bersabda :


إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَكُمْ بِهِمَا خَيْرًا مِنْهُمَا يَوْمَ اْلأَضْحَى وَيَوْمَ الْفِطْرِ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah S.W.T telah menggantikan dua hari kalian dengan dua hari yang lebih baik darinya, iaitu Eidul Adha dan Eidul Fitri”. (HR. Nasa’i)


Fitrah bermakna sediakala atau boleh juga ditafsirkan sebagai suci. Begitulah pada hari lebaran ini, kita patut menyambutnya suci dari segala noda-noda jahiliyyah. Mengikut cara yang diajar Nabi S.A.W dan melaksanakan sunat-sunat hari raya seperti bertakbir, solat sunat hari raya, menziarahi taulan, berhibur dan bergembira dengan batasan syariat yang jelas. Pada hari raya, kita memang dibenarkan malah disunatkan untuk kita berhibur tetapi semuanya perlulah ada batas dan adabnya.

Sewajarnya hari raya disambut dengan menghidupkan hubungan ukhuwwah sesama kita, mungkin dalam bulan Ramadhan kita kurang bertegur-sapa lantaran khusyuknya di dalam masjid, atau mungkin dahulu kita bermusuh-musuhan dan ada rasa tidak puas hati, maka di kesempatan hari raya inilah kita bermaaf-maafan dan mempertautkan ukhuwwah.
Jadi bersamalah kita menghidupkan hari raya kali ini dengan penuh rasa taqwa hasil dari bulan Ramadhan yang lalu, insyaAllah.


“Taqabballahu minna wa minkum” .

Moga Allah SWT menerima amalan-amalan kita di bulan Ramadhan yang lalu, dan memberi kekuatan untuk terus istiqamah untuk beramal di bulan yang mendatang.


Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin.

No comments: